Blog: Het verschil tussen je rijk rekenen en de realiteit

We kunnen er niet omheen dat de omzet veelal terug loopt, mede door de kort op elkaar komende en langdurige crisis.  Het betalingsgedrag van cliënten verslechterd. Tel daar de bezuinigingsmaatregelen van circa 100 miljoen euro voor de gefinancierde rechtshulp bij op en je komt tot de conclusie dat we nieuwe wegen moeten bewandelen.

Welke wegen zijn dat dan?
Volgens mij begint dat met het vaststellen van de realiteit binnen de financiële kaders van het kantoor. Dit gaat wellicht pijn doen maar is nodig om in de toekomst een gezonde financiële basis te creëren. We noemen dit ook wel de balans opschonen om op alle vlakken ‘in control’ te zijn.
Kijk aan de hand van uw softwaresysteem eens naar het reële onderhandenwerk. Laat daar een ouderdomsanalyse op los. En ben dan reëel: wordt alle inspanning ook daadwerkelijk beloond?
Een andere factor om eens nader te bekijken is het debiteurenbeleid; hoe effectief wordt dat ingezet? Veel kantoren zijn mijns inziens te angstig om cliënten te verliezen. Het is immers toch not done om te stoppen met een cliënt. Want misschien gaat het volgend jaar wel beter….
Maar leg de ouderdomsanalyse debiteuren eens voor u. Wat staat er onder aan de streep, in de kolom aan de rechter zijde? Inmiddels weten we wel dat daar vaak minimaal 40% op kan worden afgeschreven. Maar hebben we die voorziening ook (op)genomen in de afgelopen jaren?

Rust in de tent
Mijn devies is: ga nu aan de slag met een opschoonactie. Dat zal nu misschien wat pijn doen maar brengt rust in uw financiële huishouding. De advocatuur gaat en is al aan het veranderen. Door die veranderingen noopt het de beroepsgroep om naar de realiteit te kijken en ons niet meer rijk te rekenen.

Ik ben zelf ruim 25 jaar actief in de advocatuur en maak de ontwikkelingen in deze branche van dichtbij mee. Wij werken nauw samen met onze doelgroep om ons systeem CClaw verder te ontwikkelen en te laten aansluiten op de wensen en behoeften. De analyses zoals genoemd zijn dan ook snel gemaakt. Zo komt er enig verschil tussen je rijk rekenen en de realiteit vanzelf aan het licht.

Wat onze klanten zeggen:

CClaw is absoluut gebruiksvriendelijk!

- Otto Meijnen, Van Veen Advocaten te Ede

In één zin: wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met en toegankelijkheid van Clip Consultants!

- Louise Hardeman, Advocatenkantoor Dijkgraaf B.V. te Hengelo

Met behulp van het DMS van Clip Consultants werken wij nu volledig papierloos. Het werkt eenvoudig, snel en buitengewoon intuïtief.

- Mr. Piter van Zandbergen, Defenz Advocaten te Drachten

De manier waarop Clip Consultants met klanten omgaat, de snelheid van reageren en de kennis van zaken vormen een grote meerwaarde voor het gebruik van CClaw.

- Mr. H.L. van der Aa, Aelan Advocaten te Utrecht

Zeer tevreden over CClaw. Het is een compleet programma, met de back-up van uitstekende support.

- Oscar Hijink, Hijink Advocaten te Arnhem / Nijmegen

We zijn eigenlijk over heel veel dingen enthousiast. CClaw werkt gewoon heel plezierig. Maar vooral de ‘Clip-mensen’ maken voor ons het verschil!

- Corrie Tersteeg, Bots van Ravenhorst te Utrecht

Er wordt goed meegedacht, de lijnen zijn kort, er is geen afstandelijke helpdesk. We kennen elkaar en dat werkt erg plezierig. Persoonlijk ben ik erg blij met het digitaal declareren. Dat zorgt voor een zeer snel declaratieproces en zeker, mede door het gebruik van Ideal, ook voor snellere betalingen. 

- Doke Maris, Scholtens Advocaten te Emmeloord