Blog: Ik wil ook zendtijd!

De relatiemanager
Hoe zorg je ervoor dat ook jouw kantoor op een positieve manier zendtijd krijgt? Een advocaat is immers niet direct geboren met commerciële vaardigheden. Maar hoe ga je bijvoorbeeld als kleiner kantoor de concurrentie aan met de grotere kantoren? Ik denk dat acties zoals het gratis spreekuur, de eerste afspraak kosteloos, reclamebord bij de tennisclub, of de dure stoeltjes bij de voetbalclub zijn achterhaald. Veel te passief.
Ik pleit voor de relatiemanager. Een persoon die klanten en prospects gaat bezoeken met een vooraf bepaalde visie. Waar zijn we goed in, waar zit onze klant of prospect op te wachten en hoe komen we in contact?

Synergie
Voor veel kantoren is een fulltime relatiemanager niet haalbaar. Maar de kunst is om slimme keuzes te maken en krachten te bundelen. In combinatie met 3 of 4 kantoren schept dit direct veel mogelijkheden. Zie hier het voorbeeld van de Lexxyn Groep. De aangesloten bedrijven zijn allemaal gespecialiseerd in de juridische markt. 25 salesmensen lopen dagelijks in de markt rond om de beste producten en diensten aan te bieden, geven advies en weten wat de andere partners te bieden hebben.

Advocatenkantoren verkopen toch ook een dienst? Waarom lopen er niet dagelijks salesmensen rond in deze markt? We zijn er al achter gekomen dat advocatenkantoren ook ‘gewoon’ bedrijven zijn. Dus moet gekeken worden naar de bedrijfsvoering. Ze kunnen niet meer op dezelfde voet verder. Het klinkt inmiddels cliché, maar tijden veranderen. Maar hoeveel advocaten hebben gevoel voor commercie of ooit een salestraining gevolgd? Of gaan maar eens koud bellen naar potentiële klanten? Hebben ze daar tijd voor of überhaupt zin in? Nee. En logisch. Het is niet hun core business.

Maar hoe belangrijk is het om te weten waar cliënten warm van worden, wat ze belangrijk vinden? Hoe ziet de markt eruit? Waarin zijn we als kantoor onderscheidend? Waar mogen we ons kantoor eens presenteren? En hoe komen we vervolgens tot conversie?

Kenniswerkers zoals advocaten hebben niets met commercie. Het is absoluut haalbaar om samen met 3 of 4 kantoren een relatiemanager in dienst te hebben. Ik leid ze graag voor jullie op.

Tenslotte wil iedereen zendtijd!

Wat onze klanten zeggen:

CClaw is absoluut gebruiksvriendelijk!

- Otto Meijnen, Van Veen Advocaten te Ede

In één zin: wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met en toegankelijkheid van Clip Consultants!

- Louise Hardeman, Advocatenkantoor Dijkgraaf B.V. te Hengelo

Met behulp van het DMS van Clip Consultants werken wij nu volledig papierloos. Het werkt eenvoudig, snel en buitengewoon intuïtief.

- Mr. Piter van Zandbergen, Defenz Advocaten te Drachten

De manier waarop Clip Consultants met klanten omgaat, de snelheid van reageren en de kennis van zaken vormen een grote meerwaarde voor het gebruik van CClaw.

- Mr. H.L. van der Aa, Aelan Advocaten te Utrecht

Zeer tevreden over CClaw. Het is een compleet programma, met de back-up van uitstekende support.

- Oscar Hijink, Hijink Advocaten te Arnhem / Nijmegen

We zijn eigenlijk over heel veel dingen enthousiast. CClaw werkt gewoon heel plezierig. Maar vooral de ‘Clip-mensen’ maken voor ons het verschil!

- Corrie Tersteeg, Bots van Ravenhorst te Utrecht

Er wordt goed meegedacht, de lijnen zijn kort, er is geen afstandelijke helpdesk. We kennen elkaar en dat werkt erg plezierig. Persoonlijk ben ik erg blij met het digitaal declareren. Dat zorgt voor een zeer snel declaratieproces en zeker, mede door het gebruik van Ideal, ook voor snellere betalingen. 

- Doke Maris, Scholtens Advocaten te Emmeloord