Blog: Werkkostenregeling: hoeveel personeel wil je nog hebben?

Na diverse malen te zijn uitgesteld gaan we er nu niet meer aan ontkomen. Vele accountants en administrateurs zijn volop bezig te bekijken hoe de werkkostenregeling uit gaat pakken voor juridisch Nederland. Het verplicht doorvoeren van de werkkostenregeling zal in ieder geval een behoorlijke financiële impact hebben op uw organisatie.

Inmiddels is ook om allerlei moverende reden van het kabinet het percentage naar beneden bijgesteld van 1,5 naar 1,2 % van het fiscale loon. De ruimte is dus verder beperkt. Maak het rekensommetje maar eens. Het blijkt dat vele organisaties daar jaarlijks toch echt overheen gaan. Daarnaast zijn er in de nieuwe werkkostenregeling gerichte vrijstellingen voor een aantal vergoedingen.

Wat heeft dit nu voor consequenties?
In de afgelopen periode heb ik met diverse partijen gesproken over de nadere invulling van deze werkkostenregeling. Vele discussies gevoerd over het hoe en wat. Ik zal het u eerlijk zeggen: er komt heel wat af op uw administratieve organisatie. Als u een kleinere onderneming hebt is het nog redelijk te overzien maar voor de wat grotere met meer personeel vraagt het wat reken- en uitzoekwerk.

Neem als voorbeeld de vrijdagmiddagborrel. We kennen hem bijna allemaal. In de nieuwe werkkostenregeling valt deze onder de vrije ruimte mits deze buiten kantoor wordt gehouden. Op de momenten dat deze borrel op kantoor plaats vindt dan valt deze buiten de werkkostenregeling. Dit zal uw plaatselijke horeca ondernemer zeer op prijs stellen. Wees gerust als hij op uw kantoor kan komen cateren, dan valt deze weer niet binnen de werkkostenregeling. Maar wie betaald dan weer zijn ritje om het te bezorgen?

Hoe leuk was een attentie voor een werknemer. Deze mag een factuurwaarde hebben van 25,- euro, let wel inclusief btw. Ga maar eens langs bij uw plaatselijke bloemist en kijk eens wat uw voor 25,- euro inclusief btw en bezorgkosten nog kunt laten afleveren aan uw gewaardeerde werknemer.

En wat gaan we doen met de personeelslunch? Toch een moment van de dag dat je met je collega’s even bijpraat over de ontwikkelingen van kantoor maar ook juist even over andere zaken. Helaas gaan we weer terug naar onze boterhamzakjes.

Hoe fit wil je je personeel hebben? Heb je nog een werkkamer over? Organiseer dan je eigen bedrijfsfitness voor je personeel. Dan valt het niet onder de werkkostenregeling.

Een oud antwoord op de even oude vraag 'wat gun je je ergste vijand?' luidt 'veel personeel, want dan kan hij nooit meer rustig slapen.' Ben bang dat deze geluiden weer de kop op gaan steken. Dus mijn advies is: start op tijd met de voorbereidingen!

Wat onze klanten zeggen:

CClaw is absoluut gebruiksvriendelijk!

- Otto Meijnen, Van Veen Advocaten te Ede

In één zin: wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met en toegankelijkheid van Clip Consultants!

- Louise Hardeman, Advocatenkantoor Dijkgraaf B.V. te Hengelo

Met behulp van het DMS van Clip Consultants werken wij nu volledig papierloos. Het werkt eenvoudig, snel en buitengewoon intuïtief.

- Mr. Piter van Zandbergen, Defenz Advocaten te Drachten

De manier waarop Clip Consultants met klanten omgaat, de snelheid van reageren en de kennis van zaken vormen een grote meerwaarde voor het gebruik van CClaw.

- Mr. H.L. van der Aa, Aelan Advocaten te Utrecht

Zeer tevreden over CClaw. Het is een compleet programma, met de back-up van uitstekende support.

- Oscar Hijink, Hijink Advocaten te Arnhem / Nijmegen

We zijn eigenlijk over heel veel dingen enthousiast. CClaw werkt gewoon heel plezierig. Maar vooral de ‘Clip-mensen’ maken voor ons het verschil!

- Corrie Tersteeg, Bots van Ravenhorst te Utrecht

Er wordt goed meegedacht, de lijnen zijn kort, er is geen afstandelijke helpdesk. We kennen elkaar en dat werkt erg plezierig. Persoonlijk ben ik erg blij met het digitaal declareren. Dat zorgt voor een zeer snel declaratieproces en zeker, mede door het gebruik van Ideal, ook voor snellere betalingen. 

- Doke Maris, Scholtens Advocaten te Emmeloord