Toegevoegde waarde, de term zelf zegt het al: je voegt waarde toe aan iets dat er al is. Je levert diensten, producten en ideeën die de cliënt zelf niet in huis heeft. Om zijn functioneren te optimaliseren, zijn kansen te vergroten, zijn risico’s te minimaliseren en zo zijn positie te versterken.
Wat hebt u daar voor nodig? Dat is in feite heel simpel: een cliënt met een bepaalde behoefte die perfect aansluit op de producten en diensten die u levert. Helaas is het in de advocatuur zelden zo dat vraagstukken van cliënten op te lossen zijn met een ‘plug and play’ oplossing die u zomaar even van de plank trekt. Meestal is een goede analyse en een bijbehorend advies nodig. Daarvoor moet u twee dingen kunnen: de juiste vragen stellen én heel erg goed luisteren.
Als men zegt dat de wereld razendsnel verandert, doelt men vaak op de technologische en digitale veranderingen. Als softwareontwikkelaars vinden wij dat natuurlijk ook, maar daar doel ik in dit geval niet op. Eén van de grootste veranderingen in de juridische sector is wat mij betreft de steeds verder toegenomen behoefte aan sociale vaardigheden, vertrouwen wekken, empathie tonen, een relatie opbouwen en deze onderhouden. Voor de creatie van toegevoegde waarde moet je in staat zijn heel dicht bij de cliënt te komen, dus zijn de hierboven genoemde kwaliteiten onmisbaar.
Slim kantoor
Natuurlijk zijn wij voorvechters van digitalisering en automatisering, maar deze mogen nooit ten koste gaan van de relatie tussen mensen. Sterker nog: digitalisering en automatisering moeten de relatie tussen mensen juist verbeteren! En dat kan ook. Door te investeren in ICT optimaliseert u uw processen, waardoor u veel meer tijd over houdt voor de persoonlijke relatie met uw cliënten.
Kijk nu eens wat u tegenwoordig allemaal kunt automatiseren in huis: op afstand huishoudelijke apparatuur en verlichting aan- of uitschakelen, de verwarming hoger zetten, op afstand de gordijnen sluiten of via een app bekijken wat er nog in de koelkast ligt. Slimme toepassingen die we een paar jaar geleden nog toekomstmuziek vonden. Maar het kan gewoon allemaal al en het heet ‘smart home’ of ‘domotica’. Het zijn functionaliteiten die ons leven makkelijker, prettiger en efficiënter maken. Er komen steeds meer producten en diensten bij die ervoor zorgen dat we meer vrije tijd hebben. Tijd voor elkaar, voor de belangrijkere zaken. Het enige wat je nodig hebt is een slim product, een smartphone of tablet en een internetverbinding.
Voor het advocatenkantoor is het niet anders. Hoe meer zaken u digitaliseert, hoe meer tijd u overhoudt voor de inhoudelijke en persoonlijke relatie met uw cliënten. ‘Slim kantoor’ dus! We hebben al een aantal klanten dat zelfs volledig papierloos werkt. Dat is al lang geen toekomstmuziek meer. Wilt u zich ook vooral focussen op uw cliënten en het leveren van échte toegevoegde waarde? U weet ons inmiddels te vinden!