Ook in de advocatuur zeggen de koppen genoeg. Er wordt nu bijvoorbeeld nagedacht over hoe de rechtszaal ‘menselijker’ zou kunnen worden: “Bij de huidige zittingszaal gaat het om veiligheid en professionaliteit. Wat zou er gebeuren als andere waarden, zoals bijvoorbeeld vertrouwen of medemenselijkheid, als uitgangspunt gelden?” Met een andere inrichting kunnen zittingen mogelijk harmonieuzer, effectiever en beter worden. Eigenlijk vreemd dat dat niet altijd al het uitgangspunt was.
Of een kop als ‘Burger raakt spoor bijster bij digitale overheid.’ We lopen aan tegen een verder geautomatiseerde overheid. Digitalisering is goed voor simpele zaken. Maar mensen vinden het lastig en frustrerend om hun meer complexe zaak vraag te formuleren en hun weg te vinden online. Neem nu de laatste berichtgeving over e-Court. De procedure is dan wel snel en goedkoop, maar blijkt niet transparant. Alle juridische bezwaren zijn nu op een rij gezet: een recht op een eerlijk proces en de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de arbiters zijn niet gegarandeerd. En: e-Court beschermt consumenten onvoldoende.
ICT moet ons bevrijden
Maar waar het om gaat is dat de kracht van ICT moet zitten in het feit dat het de administratieve rompslomp moet automatiseren. Zodat er juíst meer tijd is voor echt contact. Zoals Sandra Philippen het zo mooi schreef in haar column: ‘ICT zou ons moeten bevrijden. De digitale infrastructuur hoort weggewerkt aan de achterkant van alle processen zodat we tijd overhouden’.
Dát is nu precies onze missie. In de juridische branche wordt meer en meer gebruik gemaakt van een complete digitale werkomgeving. Zo kunnen advocatenkantoren een slimmere, effectievere werkomgeving creëren. Dan is het zaak dat u als kantoor optimaal gebruik maakt van de digitale mogelijkheden van uw software.
Doe zelf de quickscan
In hoeverre maakt úw kantoor optimaal gebruik van de software? Om het u makkelijk te maken dat eens na te gaan voor u zelf hebben wij een quickscan gemaakt. In dit geval uiteraard toegespitst op CClaw, maar ook als u dit niet gebruikt is het een checklist om eens naast uw huidige software te leggen. Zo ziet u snel óf en waar er nog verbeteringen mogelijk zijn. En dat kan tijd en dus geld besparen zodat u met de kern van uw zaak bezig kunt gaan: uw cliënten!
Vragen of behoefte aan een goed gesprek bij de koffie? Neem gerust contact met ons op.