Op basis van een aantal stellingen debatteerden we met de advocaat over zijn toekomst. Waar staat u over 10 jaar? Wat doet u dan anders, waar gaan we naartoe? Hoe communiceert u dan met uw cliënten? Zaken waar we over na (moeten) denken en actie op moeten ondernemen. Maar wat is reëel? En zal het qua digitalisering wel zo’n vaart lopen? In deze sessie kon men daar nu eens open en eerlijk over discussiëren met collega’s in de markt. De stellingen waren de volgende:
- Om je doelgroep te bereiken móet je iets met social media doen
- Het uurtje-factuurtje principe zal nooit verdwijnen
- Veranderen is niet nodig als je klant er niet om vraagt
En als we er aan toe kwamen: - Het huidige bedrijfsmodel van het advocatenkantoor volstaat niet meer
Hieronder een samenvatting van de 2 sessies:
We kunnen op basis van het debat rustig stellen dat als je niet meegaat (met social media bijv.) je de boot mist. Het is wel afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken welk kanaal het beste werkt.
‘Om met collega’s contact te hebben’ antwoord iemand op de vraag waarom je social media gebruikt. Ook ‘om te kijken wie er naar mij heeft gekeken’ wordt met een lach gezegd.
Maar overall wordt het gezien als kenniskanaal. Blogs worden daadwerkelijk gelezen én gedeeld. Dus heb je bereik. Maar het is ook een mooie tool voor online adverteren. Met name op Facebook (om particulieren te bereiken) en LinkedIn (voor ondernemers én particulieren). YouTube is weer het nieuwste kanaal. Deze manieren van communiceren genereren ook reacties in tegenstelling tot de ‘oude’ manier.
Ook wordt social media al gebuikt als talent pipeline: welke interessante mensen in de regio kunnen wij op termijn gebruiken? ‘Als men googled moet je vindbaar zijn’. Alleen mond-op mond reclame is niet meer genoeg. Men zoekt nu anders.
Het is wel nodig om een beleid rondom socialmediagebruik te hebben als kantoor. Dat hebben nog weinig kantoren blijkt bij navraag. En communicatie via social media is ter ondersteuning, niet ter vervanging van, is men van mening. Het een mengeling van sociale– en zakelijke activiteiten.
Fixed Price: steeds meer klanten vragen erom en willen weten wat iets vooraf kost. Steeds meer kantoren werken al deels op deze basis, maar dat is afhankelijk van de soort zaak. Het zal een wisselwerking blijven verwacht men. De klant kan en gaat meer vergelijken, er is zelf een marktplaats voor zaken waar advocaten kunnen bieden. Ideaal is een fixed price met een meer/minder werk- optie zo vindt men. Er is zelfs gesproken over no cure-no pay principe. Waarom niet?
Maar fixed pricing heeft ook zo z’n risico wordt gezegd: ga je dan nog wel of niet extra acties doen? Misschien niet, om binnen budget te blijven. De ander zegt dat het uiteindelijk toch gaat om het winnen van een zaak. Dan zou prijs minder moeten uitmaken.
Over veranderen is men duidelijk: ook al gaat het nu goed met het kantoor en maak je winst, je klant gaat niet om verandering vragen. Die gaat gewoon naar de concurrent. Wat belangrijk is, is dat de klant sneller (re)actie verwacht met alle beschikbare communicatiemiddelen van nu. Wat dan belangrijk wordt is de verwachtingen goed managen, duidelijkheid scheppen. Afspreken hoe je met elkaar communiceert. Dat kan bijv. goed gestuurd worden met een cliëntenportaal.
Veranderen van bedrijfsvoering gaat zeker noodzakelijk worden. Zo zullen er initiatieven ontstaan om parttime marketing- en sales medewerkers in te huren. Alsmede ondersteuners zoals secretaresses en administrateurs. Voor éénpitters en kleinere kantoren is het niet haalbaar zelf zulk personeel in dienst te houden.