Hoe het nu écht zit met digitaal procederen (KEI)

Uitstel KEI: Digitaal procederen on hold. En u? De stand van digitaal procederen zodat u weet waar u aan toe bent. 

‘Flop dreigt en digitaal procederen mislukt’, als we de media mogen geloven. Leuk voor even die schreeuwende koppen, maar zo zwart-wit is het in de praktijk niet. De Rechtspraak kondigde in eerste instantie een - reset - aan, maar dat werd al snel door de minister bijgesteld waardoor het nu ‘on hold’ staat. Maar wat houdt dat nu in?

Deze uitspraak heeft logischerwijs consequenties voor de praktijk en natuurlijk geeft deze vertraging alle reden tot balen. Alleen laten we stoppen met mopperen en het lamleggen van digitale activiteiten en de aandacht richten op de feiten, die wij hier voor u op een rij zetten.

 #1: Digitalisering van de Rechtspraak wordt niet volledig gestopt, maar opnieuw onder de loep genomen. Het initiële voorstel van de Rechtspraak hiervoor was een zogenoemde ‘reset’. Het programma wilde zich minder richten op een digitale werkwijze en meer op het digitaal uitwisselen van gegevens. Lees meer hierover in dit bericht van de Rechtspraak.

#2: De Rechtspraak heeft het bestaande programma en de consequenties onderschat. Er zijn te grote - en te diverse - stappen gezet, waardoor de output aan de zijde van de Rechtspraak niet behapbaar blijkt. De infrastructuur is onstabiel en de werkwijze niet uniform en toekomstgericht.

#3: De digitale backoffice en de manier van werken bij de Rechtspraak moet worden geïnventariseerd aan de hand van resultaten. Er moet gekeken worden hoe processen uniform geautomatiseerd kunnen worden. Het is nog niet duidelijk wat deze herziening betekent voor de voorzijde (ofwel voor ons als leveranciers), de interne werkwijze voor juridische kantoren en de manier van indienen bij de Rechtspraak.

#4: Rechtsgebieden waar al digitaal geprocedeerd wordt, blijven dit doen. Denk aan asiel- en bewaringszaken en de uitwisseling van faillissementszaken. Maar ook de in 2017 gestarte invoering van digitaal werken in bewindszaken en pilot civiele handelsvorderingen loopt in 2018 door. Het plan rondom digitalisering van strafrecht vindt ook doorgang. Dit bevestigde de Rechtspraak na de brief vanuit de Minister.

#5: Digitaal procederen kan niet gezien worden als één pot nat. Ieder rechtsgebied kent een andere werkwijze en methodiek. Zo wordt bij asiel- en bewaringszaken gewerkt met een eigen portal, waar civiel de keuze heeft tussen de portal en een aansluitpunt en kent de Hoge Raad weer een andere digitale route.

 #6: De pilot digitaal procederen civiele handelsvorderingen bij de rechtbanken Gelderland en Midden-Nederland blijft gewoon doorgaan. De Rechtspraak blijft vooralsnog voornemens om civiel 1.0 -handelsvorderingen >€25.000 -  in 2018 landelijk uit te rollen.

 

KEI-digitaal procederen-infographic aansluitpunt

#7: Voor civiele handelsvorderingen draaien en werken de 2 mogelijke kanalen: Mijn Rechtspraak (portal) en het aansluitpunt in de praktijk. Voor het aansluitpunt zijn koppelingen gerealiseerd door Armarium, Topicus, Lexxyn Groep, In eerste aanleg en Basenet. Over de mogelijke keuzes die u hierin kunt maken schreven we eerder een artikel en publiceerden wij een infographic. Kantoren die hiervoor reeds een oplossing hebben aangeschaft, kunnen hiermee op dit moment blijven werken.

#8: Feit is dat de vraag blijft wat - in het geval van civiele zaken -  de consequenties aan de voorzijde zullen zijn. Blijven het portal en het aansluitpunt op lange termijn behouden of komen er andere / meerdere opties om dossiers in te dienen?

#9: Hierover speculeren heeft geen zin. De minister en de Rechtspraak zullen zich nu eerst moeten buigen over dit vraagstuk. Voor 1 juli 2018 zal de minister ons over de uitkomst van deze gesprekken informeren.

#10: Als leveranciers van de aansluitpunten bundelen we onze krachten en zien we graag dat de onderdelen die inmiddels opgeleverd en werkend zijn worden behouden. Ook blijven we graag in gesprek om de reeds opgedane kennis ten positieve te laten bijdragen aan de vervolgstappen.

Digitaal procederen gaat zeker gemeengoed worden in de juridische sector. In welke vorm en met welke vertraging is nog onbekend. Het proces staat misschien even stil, maar de wereld niet. Kalm blijven is de beste remedie. Op de hoogte blijven doet u door het officiële kanaal van de Rechtspraak te volgen maar ook via onze website zullen wij u blijven informeren. De media schijnt een interessant licht op de zaak, alleen vertroebelen zij soms ook het eerlijke beeld dat veel onnodige negatieve energie oproept.

Onze tip; zorg als kantoor dat, als de Rechtspraak er klaar voor is, u dat al bent. Digitaal werken is nu al een must voor ieder juridisch kantoor, met of zonder het vraagstuk van digitaal procederen. Hold your horses geldt nu voor digitaal procederen (KEI), niet voor moderne juridische kantoren.

Wat onze klanten zeggen:

CClaw is absoluut gebruiksvriendelijk!

- Otto Meijnen, Van Veen Advocaten te Ede

In één zin: wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met en toegankelijkheid van Clip Consultants!

- Louise Hardeman, Advocatenkantoor Dijkgraaf B.V. te Den Haag

Met behulp van het DMS van Clip Consultants werken wij nu volledig papierloos. Het werkt eenvoudig, snel en buitengewoon intuïtief.

- Mr. Piter van Zandbergen, Defenz Advocaten te Drachten

De manier waarop Clip Consultants met klanten omgaat, de snelheid van reageren en de kennis van zaken vormen een grote meerwaarde voor het gebruik van CClaw.

- Mr. H.L. van der Aa, Aelan Advocaten te Utrecht

Wat heeft CClaw een fijn DMS-systeem ontwikkeld. Het doet gewoon alles wat er wordt beloofd, maar zorgt er bovenal voor dat het 'weglekken' van uren tot het verleden behoort. Super.

- Mr. Eugène Ong, Claassen Advocaten te Eindhoven

Zeer tevreden over CClaw. Het is een compleet programma, met de back-up van uitstekende support.

- Wouter Niesink, Hijink Advocaten te Arnhem / Nijmegen

We zijn eigenlijk over heel veel dingen enthousiast. CClaw werkt gewoon heel plezierig. Maar vooral de ‘Clip-mensen’ maken voor ons het verschil!

- Corrie Tersteeg, Bots van Ravenhorst te Utrecht

Er wordt goed meegedacht, de lijnen zijn kort, er is geen afstandelijke helpdesk. We kennen elkaar en dat werkt erg plezierig. Persoonlijk ben ik erg blij met het digitaal declareren. Dat zorgt voor een zeer snel declaratieproces en zeker, mede door het gebruik van Ideal, ook voor snellere betalingen. 

- Doke Maris, Scholtens Advocaten te Emmeloord

Wij zijn tevreden gebruikers. Met name over de mogelijkheden die CClaw biedt voor de financiële verslaglegging zijn wij zeer te spreken.

- Clementine Lems, VBTM Advocaten te Woerden

Zó snel gewend dat we niet meer weten hoe het oude DMS ook weer werkte!

- Jolanda van Asselt, Axius Advocaten te Veenendaal