Hoe zorg je ervoor dat één van de vier beste congressen van Nederland ook op lange termijn haalbaar en succesvol blijft? Dat was voor de organisatie van PLEIT de belangrijkste vraag na de succesvolle lustrumeditie en de finaleplek bij de Gouden Giraffe Event Awards. Feedback van de jury, maar ook van bezoekers, sponsoren, sprekers, partners en marktpartijen leverde waardevolle inzichten op.
Evenwicht tussen kennis en commercieel belang
“PLEIT relevant houden voor de toekomst is zoeken naar evenwicht. PLEIT is kosteloos voor de doelgroep, niet-commercieel, en we willen praktische en strategische kennis bieden op hoog niveau.” legt Claudia Heemskerk, Event Manager van PLEIT uit. “We vragen veel commitment van partners en sponsoren om PLEIT de kennisdag te laten zijn die we aan de juridische markt willen bieden. Maar ook van sprekers, die veelal kosteloos komen spreken”. Dat het concept van PLEIT ijzersterk is, bleek wel tijdens de finale van de Gouden Giraffe in februari van dit jaar. De jury was lovend over de opzet, de professionaliteit en de detaillering van het congres. Tegelijkertijd was het voor de organisatie van PLEIT een perfecte spiegel om PLEIT te verfijnen. ”PLEIT blijft jaar op jaar groeien. Focus voor ons als organisatie ligt altijd op kwaliteit en inhoud. Dat willen we voor de toekomst blijven doen. En daarvoor zijn nu strategische beslissingen nodig”.
PLEIT 2.0
De hoofdingrediënten van PLEIT: kosteloze toegang voor de doelgroep, focus op inhoud en kwalitatieve kennis over ICT voor de juridische sector en een niet-commercieel karakter blijven gelijk. Maar een aantal zaken zal ook bewust anders worden ingericht. Zo zal het bezoekersaantal op maximaal 500 worden vastgesteld. Het programma zal meer ruimte bieden voor oriëntatie en netwerken, zodat er kennis kan worden opgedaan bij de sessies maar ook kennis gedeeld kan worden. Dit biedt ook meer ruimte voor inhoudelijke trainingen. Thema’s zullen nog directer afgestemd worden op de actualiteit. Workshops en kennissessies worden praktischer ingericht. Daarnaast zal er afwisseling zijn tussen hands-on sessies en strategische sessies. Ook zal er meer ruimte zijn voor diversiteit aan leveranciers.
PLEIT2018 in juni
Om PLEIT beter af te stemmen op de doelgroep is gesproken over het moment in het jaar. PLEIT vindt altijd plaats in oktober. “Voor veel juristen bleek oktober een te drukke maand waarin veel (internationale) congressen worden georganiseerd,” aldus Claudia Heemskerk. “Ook kregen we als feedback dat oktober minder geschikt is om actiepunten direct op te pakken in de interne organisatie. Deze feedback heeft veel nuttige informatie opgeleverd waar we als organisatie mee aan de slag zijn gegaan, waardoor we een ongebruikelijke beslissing hebben genomen: PLEIT inhoudelijk perfectioneren en verplaatsen naar juni 2018.”
De organisatie van PLEIT kijkt ernaar uit om PLEIT uit te bouwen tot een toekomstbestendig kennisplatform over ICT voor de juridische praktijk. Claudia Heemskerk: “De afgelopen vijf jaar is een stevig en succesvol fundament gelegd. De komende maanden gaan we met diverse marktpartijen aan de slag om alle feedback in praktijk te brengen, binnen het evenwicht dat PLEIT zo succesvol maakt. We hebben er ontzettend veel zin in om PLEIT 2.0 in juni 2018 aan de markt te presenteren!”.
Wilt u direct op de hoogte blijven zodra de datum en programma onderdelen bekend zijn? Schrijf u in voor de PLEIT nieuwsbrief en volg de berichtgeving en discussies via onze social media kanalen.